חזון הקמת מסילת אילת.
נדמה כי הקמת קו רכבת לאילת הוא רעיון המלווה את מדינת ישראל מאז שנות החמישים המוקדמות. ממשלות קמו והתחלפו, הבטחות שהובטחו, בדיקות שנבדקו ועדיין, עד היום שנת 2022 לא נשמע קול שריקת הקטר בפאתי העיר הדרומית. חיבור מרכז הארץ עם הפריפריה בכלל ואילת בפרט נחשב לנושא רגיש במיוחד שכן, מחד- ברורה חשיבותו לתושבי העיר בפרט ולאזרחי המדינה בכלל. בן גוריון היה זה שעמד על החיבור החשוב של אילת עם צפון הארץ, מתוך הבנה וכוונה כי אילת הינה נכס מדיני וכלכלי חשוב מאין כמותו. מאז עברו מים רבים בנהר, טכנולוגיית הרכבות עברה מהפכה אשר בזכותה ניתן להגשים את חזון הקמת מסילת אילת ולחברה עם מרכז הארץ וצפונה.
יתרונות מול חסרונות.
בבואנו להעמיד יתרונות מול חסרונות, נוכל להיווכח כי למרות שרבים מהנוגעים בדבר (יועצים מקצועיים, מהנדסים, חברים בוועדות המקצועיות השונות מטעם משרד התחבורה ועוד) סוברים כי החסרונות הכלכליים עולים על היתרונות, עדיין, ישנם אלו הטוענים כי חיבורה של אילת עם צפון הארץ באמצעות קו רכבת פעיל וזמין, יאפשר לתושבי העיר והפריפריה להיות מחוברים עם אזור המרכז, לייצר הזדמנויות נוספות לפרנסה, לימודים ועוד, כך שפרויקט אסטרטגי חשוב זה אינו יכול להישען אך ורק על הנושא הכלכלי לבדו. בזכות הקו יצומצם עומס התנועה בכבישים ויופחתו תאונות הדרכים, כמו כן, הקמתו של קו אילת יאפשר בעתיד הפעלת רכבות נוסעים ומטענים דרומה בזמן נסיעה של שעתיים, הובלת סחורה בין נמל אילת לנמלי אשדוד וחיפה ולצפון הארץ וחיבור בין הים האדום לים התיכון (ומהארץ החוצה) יהיה יעיל ובטוח יותר. כל הנ”ל מהווים הצדקה להקמת הפרויקט החשוב של קו מסילת הרכבת לאילת.
האור בקצה המנהרה (אולי)?
בחודש דצמבר 2021 נתבשרנו ע”י שר האוצר ליברמן ושרת התחבורה מיכאלי כי לאחר שבחנו לעומק את הפרויקט על כלל הדוחות המקצועיים שהופקו ומתוך הבנה כי פרויקט חשוב זה יאפשר את מימוש פוטנציאל הסחר הבינ”ל ויביא בין היתר לחיזוק ושת”פ בין ישראל לבין שכנותיה, הגיעו הצדדים להסכמה כי יש להמשיך את התכנון והביצוע של קו הרכבת מוקדם ככל הניתן וכי ישנו תקציב ייעודו למטרה זו. החלטה זו מהווה המשך ישיר לחזונו של בן גוריון על פיתוח אזור הנגב, אילת והערבה.
כולנו תקווה וציפייה לשריקת הקטר בזמן הקרוב. תוך הובלה של חב’ ס.א.ד.ג מנהלת הפרויקט מב”ש ועד אילת וחב’ גרונר ד.א.ל. המבצעת את התכנון המוקדם והסטטוטורי למקטע שבין יוטבתה